Bigdata geeft flexwerkers een gezicht

“We hebben hier 1200 unieke uitzendkrachten over de vloer. We kennen ze niet en we willen ze niet kennen ook.”

Natuurlijk is de bovenstaande opmerking uit zijn context gerukt, maar hij is niet verzonnen. Hij komt van de operationeel manager van een zeer flexibel bedrijf. En hij is niet de enige die er zo over denkt. Bij zulke grote aantallen kost het te veel moeite om iedereen te leren kennen. “we willen ze niet kennen” moet je eigenlijk lezen als “we hebben de mogelijkheden niet.” Die situatie is voor jou wellicht herkenbaar.

 

“We zijn wel op zoek naar een manier om de werkhouding van de flexwerkers te verbeteren.”

Deze uitspraak kwam in hetzelfde gesprek langs. De flexibele schil heeft impact op het bedrijfsresultaat. Het is de moeite waard om flexwerkers meer te motiveren. Tot nog toe werd de leverancier aangesproken, zoals je de bakker aanspreek als je versere broodjes wil. Helaas zijn flexwerkers net mensen. De hoeveelheid aandacht die je ze geeft krijg je in gelijke munt weer terug. Dat kun je niet alleen bij de leverancier neerleggen.

Maar hoe geef je flexwerkers de aandacht die ze verdienen?

1 cijfer na elke dienst

Al na 8 diensten is in groot detail te zien wie van de uitzendkrachten extra aandacht verdienen

Het is niet haalbaar om met 1200 man elk kwartaal een beoordelingsgesprek te houden. Toch moet je inzicht creëren in het functioneren om extra inzet en talent te kunnen belonen en te behouden. Bigdata biedt de oplossing. In plaats van periodiek veel aandacht, geef je vaker een klein beetje aandacht door middel van een score van 0 tot 10. Leg de gegevens vast en vanzelf ontstaan de patronen die vele vragen beantwoorden.

Extra talent wordt zichtbaar, extra inzet kan beloond worden. De juiste mensen kunnen doorgroeien en de flexwerkers zien dat hun kwaliteit en prestaties opgemerkt worden.

facebooktwitterlinkedinmail

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.